CZ EN

Podpora vzdělávání, praxe a rekvalifikací

V posledních letech je ze strany zaměstnavatelů opakovaně zdůrazňován požadavek na kvalifikované zaměstnance především v technických a přírodovědných oborech na nižších, středních i vyšších kvalifikačních úrovních. Za důležité téma lze v současné době považovat také změny kvalifikační struktury trhu práce a podporu dalšího vzdělávání.

Jde o problematiku, k jejímuž řešení může přispět právě odpovědné zadávání veřejných zakázek. Stejně jako můžou veřejní zadavatelé požadovat po svých dodavatelích, aby v rámci zakázek zaměstnávali osoby dlouhodobě nezaměstnané či jinak znevýhodněné na trhu práce, můžou tito využít svých zakázek, aby v jejich rámci podporovali absolventy vybraných oborů či zajišťovali zvyšování dovedností osob s horším uplatněním na trhu práce.

O možnosti využít odpovědné zadávání i pro řešení uvedené problematiky se zmiňuje publikace Evropské komise Sociální nakupování – Průvodce zohledňováním sociálních hledisek při zadávání veřejných zakázek. Ve výčtu možností, jak v rámci zadávání veřejných zakázek podporovat vzdělávání a zaměstnanost jsou uvedeny tyto příklady sociálních hledisek, která lze zahrnout do smluvních ustanovení o plnění zakázky:
„Mohou mít za cíl zejména podporu odborné přípravy na daném místě, zaměstnávání osob, které čelí zvláštním obtížím v procesu začlenění, boj proti nezaměstnanosti … zaměstnat dlouhodobě nezaměstnané nebo provádět vzdělávací opatření pro nezaměstnané nebo pro mládež.“

Pokud uvažují veřejní zadavatelé o zohlednění vzdělávacích příležitostí ve svých zakázkách, měli by nejdříve znát specifika vybrané obce nebo regionu, aby dokázali posoudit, které typy vzdělávání, praxe či zvyšování dovedností je vhodné v rámci zadání zakázek podporovat. V případě, že se rozhodnou pro podporu absolventů, je vhodné definovat si, jaká je současná struktura absolventů, kteří se uplatňují hůře na trhu práce a proč, a které vzdělávací obory nebo kvalifikace jsou z hlediska rozvoje obce či regionu  klíčové. Současné uplatnění absolventů na trhu práce v České republice popisuje aktuální studie Národního ústavu pro vzdělávání Uplatnění absolventů škol na trhu práce – 2015, kde se mimo jiné uvádí:

Podpora vzdělávání nabízí širokou škálu možností. Může se například jednat o zvyšování atraktivity některých oborů, kdy zhotovitel stavby umožní exkurze žákům místních škol. Nebo může jít o stáže pro vysokoškolské studenty vybraných oborů, například u zhotovitele projekčních prací. Pokud je pro plnění veřejné zakázky nezbytná vysoká odbornost osob, které se na ní podílí, a například student tak nemůže vykonávat projekční či jiné práce související s plněním veřejné zakázky, lze aplikovat podmínku účasti studenta na odborném studijním pobytu. Student sice nebude moci práce sám vykonávat, ale bude se moci seznámit s tím, jak při těchto odborných pracích postupují již kvalifikované osoby, což může být pro jeho studia a pozdější využití studijních poznatků v praxi velmi přínosné. Požadováno může ale také být zvyšování kvalifikací zaměstnanců anebo poskytování rekvalifikací dodavatelem veřejné zakázky.

Podporu vzdělávání, praxe a rekvalifikace (či obecně získávání nových dovedností) však nelze zahrnout do jakékoli zadávací dokumentace. Požadavky vyjádřené v tzv. zvláštní podmínce plnění (viz níže) musí mít přímou souvislost s předmětem plnění zakázky, tedy nelze po dodavateli požadovat např. poskytnutí praxe v oboru, který nesouvisí s plněním zakázky apod. Pro použití zvláštní podmínky plnění spojené s podporou vzdělávání, praxe a rekvalifikace je vhodné vybírat především veřejné zakázky, jejichž plnění probíhá po delší dobu, a které nejsou v průběhu realizace přerušovány.

V zadávacím řízení:

Zadavatel musí mít vždy na paměti, že při definování podmínek, požadavků nebo kritérií hodnocení v zadávacím řízení je nutné v souladu s § 6 ZZVZ dodržovat základní zásady zadávání veřejných zakázek, tedy i v ZZVZ nově výslovně definovanou zásadu přiměřenosti.

Předpokladem vhodného nastavení požadavků v zadávací dokumentaci, a tedy efektivního řešení, je také znalost trhu. Při definování zadávacích podmínek lze využít institut tzv. předběžných tržních konzultací ve smyslu § 33 ZZVZ, při kterých může zadavatel získat zpětnou vazbu od potenciálních uchazečů. Může se dozvědět, zda jsou požadavky na zapojení studentů, absolventů nebo osob s nízkou kvalifikací vhodně a přiměřeně nastaveny a zda jsou pro potenciální dodavatele splnitelné. Z předběžných tržních konzultací může vyplynout i jiné, vhodnější řešení.

V praxi se vzdělávání, praxe a rekvalifikace v zadávacím řízení nejčastěji podporují formou kombinace zadávací podmínky, tzv. „zvláštní podmínky plnění“ v zadávací dokumentaci ve smyslu § 37 odst. 1 písm. d)  ZZVZ, a obchodní podmínky ve smlouvě, přičemž nedodržení takového smluvního ujednání při plnění veřejné zakázky může být sankcionováno smluvní pokutou nebo odstoupením zadavatele od smlouvy.

V některých případech může být vhodnější zařadit podporu tohoto společenského tématu do multikriteriálního hodnocení a tedy míru nebo způsob naplnění ponechat na rozmyslu a možnostech dodavatele a toto následně hodnotit. Například lze jako dílčí hodnotící kritérium hodnotit počet osob z cílové skupiny (studenti, absolventi, osoby s nízkou kvalifikací apod.), kterým dodavatel po dobu plnění veřejné zakázky poskytne praxi, zvýší kvalifikaci či poskytne rekvalifikaci, s tím, že čím více osob takto zadavatel do veřejné zakázky zapojí, tím více bodů v hodnocení získá. Hodnotící kritéria uvedená v nabídce a následně hodnocená zadavatelem v hodnocení musí být v průběhu realizace veřejné zakázky plněna a jejich nedodržení bývá sankcionováno smluvními pokutami nebo může být důvodem pro odstoupení zadavatele od smlouvy.

Je také možné využít řízení se soutěžním dialogem, a to za předpokladu a v takových situacích, kdy by použití otevřeného či užšího řízení pro zadavatele pravděpodobně nevedlo k uspokojivým výsledkům zadávacího řízení. Použití řízení se soutěžním dialogem ve smyslu § 68 a § 69 ZZVZ je podmíněno splněním taxativních zákonných podmínek uvedených v § 60 ZZVZ.

Pokud je splněna jedna ze shora uvedených podmínek ve vztahu k předmětu plnění, může zadavatel při hledání vhodného řešení plnění veřejné zakázky požadovat po uchazečích doplnění své nabídky o návrhy zohlednění vzdělávacích, ale i jiných aspektů, které mohou být při plnění zakázky podpořeny.

Příklady dobré praxe

VD Boskovice – rekonstrukce, zvýšení bezpečnosti VD za povodní, projektová dokumentace pro stavební řízení a projektová dokumentace pro provedení stavby (Povodí Moravy, s. p.)

  • Zadavatel: Povodí Moravy, s. p.
  • Název VZ: VD Boskovice – rekonstrukce, zvýšení bezpečnosti VD za povodní, projektová dokumentace pro stavební řízení a projektová dokumentace pro provedení stavby
  • Širší společenské zájmy: Požadavek zadavatele na zaměstnání osob se ztíženým přístupem na trh práce
  • Hodnocení: Aspekty odpovědného zadávání nebyly předmětem hodnocení
  • Předpokládaná hodnota VZ: 4 000 000 Kč bez DPH
  • Právní předpis: Dle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (ZVZ)

Nové nemocnice v jižním Glasgow (NHS Greater Glasgow and Clyde, Velká Británie)

  • Zadavatel: NHS Greater Glasgow and Clyde
  • Název VZ: The New South Glasgow Hospital
  • Širší společenské zájmy: Cílený nábor a školení byl nastaven zejména na místní nové účastníky na trhu, místa pro učňovskou praxi a pracovní stáže. Zapojení a rozvoj sociálních podniků. Zapojení a rozvoj malých a středních podniků.
  • Předpokládaná hodnota VZ: 842 mil. liber

Vodní dílo Letovice – rekonstrukce, projektová dokumentace pro územní řízení (Povodí Moravy, s. p.)

  • Zadavatel: Povodí Moravy s. p.
  • Název VZ: Vodní dílo Letovice - rekonstrukce, projektová dokumentace pro územní řízení
  • Širší společenské zájmy: Podpora odborné praxe - povinnost zajistit, aby se v rámci studijní praxe na realizaci díla podílel alespoň 1 student magisterského stupně studia v oboru vodních staveb a dalších příbuzných oborů.
  • Hodnocení: Aspekty odpovědného zadávání nebyly předmětem hodnocení
  • Předpokládaná hodnota VZ: 1 510 000 Kč​ bez DPH
  • Právní předpis: Dle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (ZVZ)

Budování škol pro budoucnost (Londýnská městská část Islington, Velká Británie)

  • Zadavatel: Londýnská městská část Islington, Velká Británie
  • Název VZ: Budování škol pro budoucnost
  • Širší společenské zájmy: Požadavek zadavatele na zaměstnání dlouhodobě nezaměstnaných osob a zvýšení kvalifikace pracovníků, podílejících se na realizaci zakázky
  • Hodnocení: Předmětem hodnocení byl návrh řešení uchazečů pro maximální sociální prospěch zakázky
  • Předpokládaná hodnota VZ: 140 mil. liber
  • Druh zadávacího řízení: Soutěžní dialog

Opravy reagující na potřeby bytového fondu (Croydon Council, Velká Británie)

  • Zadavatel: Croydon Council (městský obvod Londýn)
  • Název VZ: Opravy reagující na potřeby bytového fondu
  • Širší společenské zájmy: Podpora zaměstnanosti a dovedností, podpora místní ekonomiky, zapojení místní komunity.
  • Hodnocení: Aspekty odpovědného zadávání byly předmětem hodnocení.
  • Předpokládaná hodnota VZ: 180 mil. liber
  • Druh zadávacího řízení: Soutěžní dialog

Bytová zástavba R3 v městské části Raploch (Raploch URC, Velká Británie)

  • Zadavatel: Společnost pro regeneraci městské části Raploch (Raploch URC)
  • Název VZ: Bytová zástavba R3 v městské části Raploch
  • Širší společenské zájmy: požadavek zadavatele na sociální benefity pro místní komunitu spočívající zejména v tvorbě příležitostí pro odbornou přípravu a na podporu zaměstnanosti, dále pak v podpoře malých a sociálních podniků
  • Hodnocení: Ano – sociální benefity pro místní komunity představovaly 10 % celkového hodnocení.

Regenerace bytového fondu (Bytové družstvo města Glasgow, Velká Británie)

  • Zadavatel: Bytové družstvo města Glasgow (GHA)
  • Název VZ: Regenerace bytového fondu
  • Širší společenské zájmy: požadavek zadavatele na sociální benefity spočívající v tvorbě příležitostí pro odbornou přípravu a na podporu zaměstnanosti
  • Hodnocení: Ano - oddílu týkajícího se metodického výkazu zaměstnanosti a odborné přípravy bylo přiřazeno 5% – 12.5% bodů za kvalitu, což je přibližně 1.5% – 3% z celkového počtu možných dosažených bodů
  • Předpokládaná hodnota VZ: 750 milionů liber

Důležitá judikatura, odborná stanoviska, metodiky a další zdroje

 

Kontakty

Nenašli jste, co jste hledali? Potřebujete další informace nebo si s něčím nevíte rady? Neváhejte nás kontaktovat, rádi Vám pomůžeme.