Zdroje OVZ

Zdroje ze zahraničí…

Od druhé poloviny devadesátých let se na úrovni Evropské unie v souladu s evropskou legislativou a s podporou judikatury Evropského soudního dvora prostor pro společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek postupně zvětšuje.

Společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek je využíváno v mnoha zemích Evropské unie. Evropský  přístup směřuje k dlouhodobě udržitelné prosperitě společnosti, stavěné na třech pilířích – ekonomickém zájmu, ochraně životního prostředí a sociálním kapitálu, na což apeluje také aktuální směrnice 2014/24/EU o zadávání veřejných zakázek, která klade důraz na efektivitu veřejných výdajů a možnost zadavatelů využívat veřejné zakázky na podporu společných společenských cílů, které vymezuje zejména strategie „Evropa 2020.

Byla již zpracována řada průvodců, a to jak obecných:

tak i specifických:

Společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek je využíváno v mnoha zemích Evropské unie. Nejvíce pozornosti je mu věnováno ve Velké Británii, kde je řazeno k vládním prioritám (viz zákon o sociální přidané hodnotě).

Další užitečné odkazy:

Jak to funguje u nás?

V České republice není zatím společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek příliš rozšířeno. V českém kontextu byl tento přístup naznačen již v roce 2010 ve Strategickém rámci udržitelného rozvoje ČR:

„K udržitelnosti veřejných financí přispěje využívání veřejných zakázek tak, aby bylo dosaženo synergických efektů. Veřejné zakázky jsou nástrojem veřejné politiky k ovlivňování trhu a vedou k posilování ekonomiky směrem k udržitelnému rozvoji s kladným dopadem na hospodářskou prosperitu. Veřejná správa bude využívat svou kupní sílu k nákupu služeb a zboží tak, aby naplňovala zároveň sociální a environmentální cíle, čímž bude přispívat k posílení sociální soudržnosti a udržitelného rozvoje. Dojde tak k celkové úspoře veřejných prostředků a ke zvyšování kvality života společnosti bez zvyšování daní.“

Tento cíl však nebyl šířeji implementován.

Dne 7. července 2016 vláda schválila Metodický pokyn CHJ č. 3, kterým je Metodika veřejného nakupování. Metodika se zaměřuje na oblast naplňování principů hospodárnosti, efektivity a účelnosti (tj. „principy 3E“) v praxi veřejného zadávání.  Propojení principů 3E a aspektů odpovědného veřejného zadávání je zmíněno zejména na str. č. 49, kde je rovněž uveden příklad dobré praxe – veřejná zakázka MPSV „Zajištění ekologického úklidu v objektu MPSV“.

Tématu společensky odpovědnému zadávání se převážně z pohledu řešení otázek zaměstnanosti věnuje Agentura pro sociální začleňování (dále jen ASZ). http://www.socialni-zaclenovani.cz

V rámci činnosti ASZ vznikly k tématu společensky odpovědného zadávání tyto publikace:

Dále bylo zejména nestátními neziskovými organizacemi zpracováno několik metodik, průvodců:

K  „ZELENÉMU zadávání“:

  • Publikace Odpovědné veřejné zakázky (STEP 2016), která obsahuje:

Sadu metodik:

  1. Nákup kancelářského papíru a zadávání tisku formou zakázek.
  2. Kancelářské potřeby a archivační systémy.
  3. Kancelářská a výpočetní technika.
  4. Nábytek a vybavení interiérů.
  5. Občerstvení a cateringové služby.
  6. Zakládání a údržba veřejné zeleně, zahradnické potřeby a služby.
  7. Nákup elektrické energie.
  8. Úklidové prostředky a služby.

Souhrnné texty:

  1. Úvod do odpovědných veřejných zakázek – Legislativa, kritéria a jejich použití.
  2. Ekoznačky a sociální standardy – Přehled a použití ve veřejných zakázkách.
  3. Zahraniční inspirace – Příklady dobré praxe v odpovědném zadávání zakázek.