CZ EN

Stavební práce

Veřejné zakázky na stavební práce mohou být nástrojem zadavatele, kterým lze snadno podpořit celou řadu širších společenských zájmů, především s ohledem na priority zaměstnanosti a sociálního začleňování, získávání praxe a rekvalifikací, priority férových dodavatelských vztahů (včetně podpory malých a středních podniků) a priority ekologicky šetrných řešení (včetně cirkulární ekonomiky), tvořících příležitosti či témata odpovědného veřejného zadávání.

K jednotlivým příležitostem odpovědného veřejného zadávání:

 

Zaměstnanost a sociální začleňování

V rámci této příležitosti může zadavatel využít své veřejné zakázky na stavební práce zejména jako další možnost na podporu zaměstnanosti prostřednictvím požadavku na zaměstnání osob znevýhodněných na trhu práce. Skupin takových osob je na trhu práce široká škála, přičemž je vždy na zadavateli, jaké skupiny osob vyhodnotí jako nejpotřebnější a jakým způsobem je nadefinuje. Takovými skupinami však mohou být zejména osoby se zdravotním postižením, osoby nekvalifikované či s nízkou kvalifikací, popřípadě osoby se záznamem v rejstříku trestů. Tabulku s podrobnějším přehledem některých cílových skupin je možné nalézt na tomto odkazu.

Důležitý při stanovení takového požadavku je však stav pracovního trhu v době rozhodnutí o využití předmětné příležitosti. S ohledem na očekávané negativní dopady pandemie COVID-19 na ekonomiku a očekávaný růst nezaměstnanosti je namístě přehodnotit doposavad uplatňovanou podmínku „dlouhodobosti“ vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání. Na druhou stranu ale nabývá na významu systematická spolupráce zadavatele i dodavatele s relevantními hráči v dané oblasti, zejména s Úřadem práce.

Podmínku zaměstnávání osob se znevýhodněných na trhu práce však nelze uplatnit v jakékoliv veřejné zakázce. Pro použití podmínky je vhodné vybírat především akce probíhající delší dobu, které nejsou v průběhu realizace přerušovány.

Z hlediska nastavení smluvních podmínek u výše uvedených požadavků jsou v obecné rovině přípustné dva způsoby. Prvním a jednodušším způsobem je stanovení požadavku na zaměstnání minimálního počtu tzv. „podpořených osob“ (ať už z řad osob nezaměstnaných, studentů, apod.) po celou dobu plnění veřejné zakázky. Druhým způsobem je stanovení požadavku na zaměstnání minimálního počtu podpořených osob a stanovení rozsahu jejich účasti na plnění veřejné zakázky minimálním hodinovým rozsahem odpovídajícím 50 až 75 % z celkového rozsahu hodinové pracovní doby minimálního počtu podpořených osob, jež se mají na plnění veřejné zakázky podílet. Druhý uvedený způsob je sice z hlediska přípravy veřejné zakázky složitější, ale takové nastavení předchází problémům s případným nezajištěním účasti stanoveného minimálního počtu podpořených osob po celou dobu plnění veřejné zakázky ze strany vybraného dodavatele. Konkrétní procento by měl však zadavatel vždy uvážit v rámci podmínek plnění konkrétní veřejné zakázky. Lze jej nejen snížit, ale také navýšit.

Minimální počet podpořených osob lze v obou případech uvedených v předchozím odstavci určit pomocí pevného čísla nebo určitým procentem (obvykle například 10 %) z celkového počtu osob podílejících se na plnění veřejné zakázky. V případě určení počtu osob pomocí stanoveného procenta je však třeba klást důraz na dostatečnou kontrolu poměru mezi podpořenými osobami a celkovým počtem osob podílejících se na plnění veřejné zakázky.

Nastavení zadávacích podmínek ve vztahu k počtu osob lze najít například v případové studii zpracované pro zadavatele Povodí Vltavy, státní podnik.

 

Získávání praxe a rekvalifikací

Dále mohou zadavatelé ve svých veřejných zakázkách zvolit podporu vzdělávání, praxi a rekvalifikace. Do vybraných veřejných zakázek tak lze zahrnout podmínku podporující zaměstnání absolventů bez předchozí praxe, studentů či učňů za účelem získání praxe nebo osob s nízkou kvalifikací či bez kvalifikace, které si v rámci realizace takové veřejné zakázky mohou kvalifikaci zvýšit či získat. Z hlediska stanovení podmínky účasti studenta nebo absolventa bez předchozí praxe je důležité ji aplikovat v případech, kdy je pro akci nezbytná odbornost osob, které se na ni podílejí.

Při nastavení požadavku na participaci podpořených osob lze vycházet z textu uvedeného výše u podpory zaměstnanosti a sociálního začleňování.

 

Důstojné pracovní podmínky a bezpečnost práce

Zadavateli se v rámci veřejného zadávání nabízí také nástroj pro kontrolu dodržování pracovněprávních předpisů. Nástroj je sice preventivního rázu, ale aktivně směřuje proti porušování pracovněprávní legislativy a bezpečnosti práce při realizaci veřejných zakázek. Prostřednictvím veřejného zadávání lze takto podpořit důstojné pracovní podmínky a bezpečnost práce a zajistit dodržování základních pracovních standardů, důstojné odměny a bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, jakož i omezit nelegální práci v rámci plnění veřejných zakázek.

 

Podpora malých a středních podniků a férové dodavatelské vztahy

Zadavatel může také podpořit malé a střední podniky, respektive jejich účast v soutěži o zakázku. Na samostatné stránce si můžete přečíst o mnoha opatřeních, jak malé a střední podniky podpořit. Jedním z těchto opatření je i vhodné využití práva rozdělit předmět veřejné zakázky na části (ve smyslu § 101 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (dále jen „ZZVZ“)). Zadavatel může například postupovat tak, že při vyhlašování rozsáhlých zakázek rozdělí zakázku na více částí a zadá zakázky na určité specializované oblasti odděleně hospodářským subjektům, které jsou poté povinny spolupracovat se subjektem, který získal zakázku na koordinaci celého projektu (obvykle generální dodavatel hlavní části rozdělené veřejné zakázky). Tento postup usnadňuje přístup malých a středních podniků a zároveň není zadavatel zakázky vystaven možným potížím souvisejícím s koordinací provádění jednotlivých částí. Rozdělení předmětu plnění veřejné zakázky na části lze alternovat takovým způsobem, kdy každá z uvažovaných částí bude zadána jakožto samostatné zadávací řízení (avšak zcela v souladu s § 18 ZZVZ).

Malé a střední podniky se na veřejných zakázkách podílí často i v roli poddodavatelů. Ale komplikované vztahy v dodavatelském řetězci mohou být pro malé a střední podniky bariérou pro jejich zájem o podílení se na plnění veřejných zakázkách. V dodavatelských vztazích existuje celá řada potenciálně problematických oblastí, jež mohou mít vliv na plnění veřejné zakázky nebo v širším pojetí na společnost i životní prostředí. K těmto potenciálně problematickým oblastem patří zejména včasné placení poddodavatelům za provedenou službu nebo dodané produkty, výše zmíněné důstojné pracovní podmínky a bezpečnost práce či ochrana životního prostředí v celém dodavatelském řetězci až k jeho posledním článkům. Téma vztahů s dodavatelem, resp. hlavním dodavatelem veřejné zakázky a jeho poddodavateli první i nižších úrovní, proto stojí za pozornost a je mu věnována samostatná kapitola.

 

Ekologicky šetrná řešení a cirkulární ekonomika

Stavebnictví, včetně výstavby a provozu budov, je jedním z největších znečišťovatelů životního prostředí a spotřebovává významné energetické a materiálové zdroje. Zároveň je ale i odvětvím s ohromným potenciálem pro snižování environmentálních dopadů lidské činnosti za relativně malých finančních nákladů ve srovnání s výsledným efektem opatření a dosaženým zlepšením. Zadavatel tak může v rámci veřejných zakázek na stavební práce upřednostňovat ekologicky šetrná řešení anebo se soustředit na cirkulární ekonomiku. Takové rozhodnutí je třeba učinit ideálně již v projektové přípravě.

Užitečným nástrojem zadavatele či projektanta je Katalog výrobků a materiálů s obsahem druhotných surovin, který zajišťuje Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s Českou agenturou pro standardizaci. Z předmětného katalogu je možné čerpat zejména při projektové přípravě, kdy cílem zadavatele je zvýšení účinnosti využití surovinových zdrojů a snížení produkce odpadů.

Více se o této příležitosti můžete dozvědět v části věnující se projektovým a architektonickým činnostem.

 

Snížení negativních dopadů plnění veřejné zakázky na místní komunity

Zadavatelé se v rámci odpovědného veřejného zadávání mohou také snažit o omezení negativních dopadů stavby na místní komunity. Takovými negativními dopady jsou zejména emise hluku, prachu a emise související se staveništní dopravou. V případové studii z Jihomoravského kraje najdete inspiraci, jak lze požadovat přidanou hodnotu v oblasti dopadu na místní komunitu.

 

Závěrem k výše uvedeným příležitostem

V rámci výše uvedených příležitostí by zadavatel měl vždy pečlivě zvážit, které hledisko bude v dané zakázce nejvíce účelné. Takové zvážení by měl zadavatel provést nejen s ohledem na cíle, kterých chce volbou příležitostí odpovědného veřejného zadávání dosáhnout, ale také s ohledem na předpokládanou hodnotu veřejné zakázky a okruh potenciálních dodavatelů. V případě nevhodné volby požadavků (například využití velkého množství příležitostí na veřejné zakázce s malou předpokládanou hodnotou nebo úzkým okruhem potenciálních dodavatelů) se totiž může stát, že zadavatel obdrží pouze limitovaný počet nabídek nebo vyšší než obvyklé nabídkové ceny. Z praxe zadavatelů v České republice lze však konstatovat, že v případě promyšlené volby příležitostí odpovědného zadávání nemají požadavky na odpovědné zadávání vliv na počet nabídek ani jejich cenu.

Pro vhodné nastavení požadavků v rámci příležitostí odpovědného veřejného zadávání může být též vhodné využít institutu předběžných tržních konzultací ve smyslu § 33 ZZVZ. Konzultace jsou prostředkem, jak seznámit dodavatele se záměrem zadavatele, a mohou také zadavateli pomoci s definováním požadavků v této oblasti, jakož i se získáním zpětné vazby ze strany dodavatelského trhu. Konzultace však musí být dokumentované a transparentní.

Při snaze zadavatelů o maximálně transparentní jednání vůči dodavatelskému trhu však nelze opomenout ani akce typu Meet the Buyer – představení plánu investic. Jedná se o setkání s dodavateli, během kterého zadavatel přednese plán veřejných zakázek, jejichž zadávací řízení má v úmyslu zahájit v konkrétním kalendářním roce. Cílem této činnosti je kromě výše uvedené snahy o transparentnost i snaha zadavatelů, aby si dodavatelé rezervovali kapacity pro jimi vybrané veřejné zakázky a zadavatel tak obdržel v zadávacím řízení nabídky. Bližší informace naleznete na tomto odkazu.

 

V zadávacím řízení:

V praxi se širší společenské zájmy v zadávacím řízení nejčastěji podporují formou kombinace zadávací podmínky (tzv. „zvláštní podmínky plnění“ v zadávací dokumentaci ve smyslu § 37 odst. 1 písm. d) ZZVZ) a obchodní podmínky ve smlouvě, přičemž nedodržení takového smluvního ujednání při plnění veřejné zakázky je sankcionováno smluvní pokutou nebo odstoupením zadavatele od smlouvy v těch nejzávažnějších případech.

V některých případech je však vhodnější zařadit podporu širších společenských zájmů do multikriteriálního hodnocení, a tedy míru nebo způsob naplnění ponechat na rozmyslu a možnostech dodavatele a toto následně hodnotit. Například lze jako dílčí hodnotící kritérium hodnotit počet osob z cílové skupiny (nezaměstnané osoby, studenti, absolventi apod.), které dodavatel po dobu plnění veřejné zakázky zaměstná/zapojí. Čím více osob takto zaměstná/zapojí, tím více bodů v hodnocení získá (ovšem je třeba stanovit maximální počet).

 

Příklady dobré praxe

IPRM DEMOS – úpravy veřejných prostranství Chanov (Město Most)

  • Zadavatel: Město Most
  • Název VZ: IPRM DEMOS – úpravy veřejných prostranství Chanov
  • Širší společenské zájmy: Požadavek zadavatele na zaměstnání dlouhodobě nezaměstnaných osob
  • Hodnocení: Aspekty odpovědného zadávání nebyly předmětem hodnocení
  • Předpokládaná hodnota VZ: 13 350 000 Kč bez DPH
  • Právní předpis: Dle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (ZVZ)

Nové nemocnice v jižním Glasgow (NHS Greater Glasgow and Clyde, Velká Británie)

  • Zadavatel: NHS Greater Glasgow and Clyde
  • Název VZ: The New South Glasgow Hospital
  • Širší společenské zájmy: Cílený nábor a školení byl nastaven zejména na místní nové účastníky na trhu, místa pro učňovskou praxi a pracovní stáže. Zapojení a rozvoj sociálních podniků. Zapojení a rozvoj malých a středních podniků.
  • Předpokládaná hodnota VZ: 842 mil. liber

Budování škol pro budoucnost (Londýnská městská část Islington, Velká Británie)

  • Zadavatel: Londýnská městská část Islington, Velká Británie
  • Název VZ: Budování škol pro budoucnost
  • Širší společenské zájmy: Požadavek zadavatele na zaměstnání dlouhodobě nezaměstnaných osob a zvýšení kvalifikace pracovníků, podílejících se na realizaci zakázky
  • Hodnocení: Předmětem hodnocení byl návrh řešení uchazečů pro maximální sociální prospěch zakázky
  • Předpokládaná hodnota VZ: 140 mil. liber
  • Druh zadávacího řízení: Soutěžní dialog

Rekonstrukce Studentského náměstí (Město Kadaň)

  • Zadavatel: Město Kadaň
  • Název VZ: Kadaň, Studentské náměstí
  • Širší společenské zájmy: Požadavek zadavatele na zaměstnávání nezaměstnaných absolventů škol
  • Hodnocení: Aspekty odpovědného zadávání nebyly předmětem hodnocení
  • Předpokládaná hodnota VZ: 28 000 000 Kč bez DPH
  • Právní předpis: Dle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (ZVZ)

Opravy reagující na potřeby bytového fondu (Croydon Council, Velká Británie)

  • Zadavatel: Croydon Council (městský obvod Londýn)
  • Název VZ: Opravy reagující na potřeby bytového fondu
  • Širší společenské zájmy: Podpora zaměstnanosti a dovedností, podpora místní ekonomiky, zapojení místní komunity.
  • Hodnocení: Aspekty odpovědného zadávání byly předmětem hodnocení.
  • Předpokládaná hodnota VZ: 180 mil. liber
  • Druh zadávacího řízení: Soutěžní dialog

Bytová zástavba R3 v městské části Raploch (Raploch URC, Velká Británie)

  • Zadavatel: Společnost pro regeneraci městské části Raploch (Raploch URC)
  • Název VZ: Bytová zástavba R3 v městské části Raploch
  • Širší společenské zájmy: požadavek zadavatele na sociální benefity pro místní komunitu spočívající zejména v tvorbě příležitostí pro odbornou přípravu a na podporu zaměstnanosti, dále pak v podpoře malých a sociálních podniků
  • Hodnocení: Ano – sociální benefity pro místní komunity představovaly 10 % celkového hodnocení.

Regenerace bytového fondu (Bytové družstvo města Glasgow, Velká Británie)

  • Zadavatel: Bytové družstvo města Glasgow (GHA)
  • Název VZ: Regenerace bytového fondu
  • Širší společenské zájmy: požadavek zadavatele na sociální benefity spočívající v tvorbě příležitostí pro odbornou přípravu a na podporu zaměstnanosti
  • Hodnocení: Ano - oddílu týkajícího se metodického výkazu zaměstnanosti a odborné přípravy bylo přiřazeno 5% – 12.5% bodů za kvalitu, což je přibližně 1.5% – 3% z celkového počtu možných dosažených bodů
  • Předpokládaná hodnota VZ: 750 milionů liber

Zhotovení stavby koncertní sál, Konzervatoř Brno II (Jihomoravský kraj)

  • Zadavatel: Jihomoravský kraj
  • Název VZ: Zhotovení stavby koncertní sál, Konzervatoř Brno II
  • Širší společenské zájmy: Zmírnění dopadů provádění stavebních prací a realizované stavby na okolí, férové podmínky v dodavatelském řetězci
  • Hodnocení: ekonomická výhodnost nabídek
  • Předpokládaná hodnota VZ: 37 000 000,- Kč bez DPH
  • Právní předpis: Dle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (ZZVZ)

Sázava, Městečko – rekonstrukce jezu se zaměstnáním osob znevýhodněných na trhu práce (Povodí Vltavy, státní podnik)

  • Zadavatel: Povodí Vltavy, státní podnik
  • Název VZ: Sázava ř.km 29,230, Městečko - rekonstrukce jezu
  • Širší společenské zájmy: Požadavek zadavatele na zaměstnávání osob znevýhodněných na trhu práce (jmenovitě osob po skončení výkonu trestu).
  • Hodnocení: Aspekty odpovědného zadávání byly zohledněny jako zvláštní podmínka.
  • Předpokládaná hodnota VZ: 40 000 000 Kč bez DPH
  • Druh zadávacího řízení: otevřené zadávací řízení na stavební práce, podlimitní
  • Právní předpis: Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů

Implementace strategického zadávání veřejných zakázek ve městě Jičín (Město Jičín)

  • Zadavatel: Město Jičín
  • Název VZ: Implementace strategického zadávání veřejných zakázek ve městě Jičín
  • Širší společenské zájmy: Zanesení konceptu odpovědného veřejného zadávání do Strategického plánu města a uskutečňování konceptu „Odpovědný úřad“. Město Jičín uplatilo odpovědný přístup u vybraných konkrétních zakázek.

Strategický přístup Vysoké školy chemicko-technologické v Praze k odpovědnému zadávání (VŠCHT)

  • Zadavatel: Vysoká škola chemicko-technologická
  • Název VZ: Dodávky, služby i stavební práce pro vysokou školu univerzitního typu.
  • Širší společenské zájmy: VŠCHT Praha začala intenzivně věnovat tématu férových podmínek v dodavatelském řetězci u veřejných zakázek na stavební práce. V rámci svého společensky odpovědného přístupu podporuje environmentálně šetrná řešení. Připravuje Strategii udržitelného nakupování.
  • Předpokládaná hodnota VZ: Přibližně 500 mil. Kč ročně

Podpora technického vzdělávání prostřednictvím veřejné zakázky na stavební práce (Město Jičín)

  • Zadavatel: Město Jičín
  • Název VZ: Stavební úpravy a změna užívání objektu čestného dvora v Jičíně – III. etapa
  • Širší společenské zájmy: Zakázka obsahovala prohlášení ke společensky odpovědnému plnění. Povinnou součástí zakázky je také exkurze pro děti ze základních škol s cílem podpořit zájem o technické vzdělávání.
  • Hodnocení: Aspekty odpovědného zadávání nebyly předmětem hodnocení.
  • Předpokládaná hodnota VZ: 16 000 000 Kč bez DPH
  • Druh zadávacího řízení: zjednodušené podlimitní řízení na stavební práce
  • Právní předpis: Dle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (ZZVZ)

Transparentní účet jako nástroj ke zlepšení platebních podmínek v dodavatelském řetězci (Povodí Vl.)

  • Zadavatel: Povodí Vltavy, s.p.
  • Název VZ: Berounka ř. km 19,429 - jez Řevnice výstavba rybího přechodu a vodácké propusti
  • Širší společenské zájmy: Požadavek zadavatele na zřízení transparentního účtu umožňujícího sledovat sledování včasných plateb poddodavatelům, závazek o sociálně odpovědném plnění veřejné zakázky.
  • Hodnocení: Aspekty odpovědného zadávání nebyly předmětem hodnocení. Požadavky širšího společenského zájmu byly součástí obchodních a smluvních podmínek.
  • Předpokládaná hodnota VZ: 22 847 000 Kč bez DPH
  • Druh zadávacího řízení: zjednodušené podlimitní řízení
  • Právní předpis: Dle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (ZZVZ)

Veřejná zakázka na první předškolní zařízení s ekoznačkou Nordic Swan ve Finsku (Hyvinkää, Finsko)

  • Zadavatel: Obec Hyvinkää
  • Název VZ: Veřejná zakázka na první předškolní zařízení s ekoznačkou Nordic Swan ve Finsku
  • Širší společenské zájmy: Požadavky na certifikaci ekoznačkou při výstavbě
  • Hodnocení: Aspekty odpovědného zadávání byly předmětem hodnocení
  • Předpokládaná hodnota VZ: 7 000 000 EUR

Udržitelná rekonstrukce dálnice A6 (Nizozemsko)

  • Zadavatel: Ministerstvo infrastruktury a životního prostředí, Odbor ministerstva Rijkswaterstaat
  • Název VZ: Udržitelná rekonstrukce úseku dálnice A6 Almere- Havendreef
  • Širší společenské zájmy: Omezení emisí CO2, analýza životního cyklu (LCA)
  • Hodnocení: Aspekty odpovědného zadávání byly předmětem hodnocení (strategie EMAS)

Výstavba budovy v pasivním standardu s technologií zelené střechy v Nemocnici Nové Město na Moravě (Kraj Vysočina)

  • Zadavatel: Kraj Vysočina
  • Název VZ: Nemocnice Nové Město na Moravě - pavilon dětského oddělení
  • Širší společenské zájmy: Ekologicky šetrné řešení – výstavba budovy splňující parametry „pasivního domu“, tj. budovy s téměř nulovou spotřebou energie, a využití technologie „zelené“ střechy
  • Hodnocení: Aspekty odpovědného zadávání nebyly zahrnuty do hodnocení
  • Předpokládaná hodnota VZ: cca 90 milionů Kč bez DPH
  • Právní předpis: Dle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (ZZVZ)

Fakultní nemocnice Olomouc vystavěla první energeticky úspornou kliniku v České republice (FN Olomouc)

  • Zadavatel: Fakultní nemocnice Olomouc
  • Název VZ: FN Olomouc - novostavba 2. IK a geriatrie
  • Širší společenské zájmy: Ekologicky šetrné řešení - výstavba energeticky úsporné kliniky ve standardu pasivní budovy dle vyhl. č. 78/2013 Sb. a TNI 73 0331, navíc v souladu s požadavky cirkulární ekonomiky.
  • Hodnocení: Součástí hodnocení nabídek, jako jedno z hodnotících kritérií, byla i ekologická šetrnost. Zadavatel hodnotil počet uchazečem v nabídce předložených certifikátů ekologické šetrnosti k materiálům, které použije k plnění veřejné zakázky. Zadavatel v zadávací dokumentaci („ZD“) specifikoval, co se rozumí ekologicky šetrnými materiály (str. 16 ZD).
  • Předpokládaná hodnota VZ: 298 000 000 Kč bez DPH
  • Právní předpis: zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách

Důležitá judikatura, odborná stanoviska, metodiky a další zdroje

Kontakty

Nenašli jste, co jste hledali? Potřebujete další informace nebo si s něčím nevíte rady? Neváhejte nás kontaktovat, rádi Vám pomůžeme.